روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع:
ارزیابی بیرونی اعتبار بخشی استاندارهای موسسه ای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی انجام شد.
جلسه ارزیابی بیرونی اعتبار بخشی استاندارهای موسسه ای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ساعت هشت صبح روز سه شنبه ۲۳ آذرماه در دفتر معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه برگزار شد.
جلسه ارزیابی بیرونی اعتبار بخشی استاندارهای موسسه ای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ساعت هشت صبح روز سه شنبه ۲۳آذرماه در دفتر معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه برگزار شد.
این جلسه با حضور دکتر فتحی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر زرقی معاون تحقیقات و فناوری، دکتر خانی جزنی معاون دانشجویی و فرهنگی، دکتر صدوقی معاون آموزشی، دکتر پالش مشاور اجرایی و مدیر حوزه ریاست دانشگاه، دکتر جرجانی رییس دانشکده پزشکی، دکتر اقبال رییس دانشکده دندانپزشکی، دکتر کاظمی دبیر کمیته ارزیابی بیرونی اعتبار بخشی موسسه ای و جمعی از مدیران و ارزیابان وزارت بهداست و دانشگاههای علوم پزشکی به سرپرستی دکتر یارمحمدیان برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر پالش مشاور اجرایی و مدیر حوزه ریاست دانشگاه با اشاره به هدف از برگزاری این جلسه؛ تحت عنوان ارزیابی بخش بیرونی دانشگاه اظهار داشت: بحث اعتبار بخشی موسسه ای یکسال گذشته مطرح شد و پس از بررسی، کمیته ارزیابی موسسه ای زیر نظر ریاست دانشگاه تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد.
وی افزود: در همین راستا معاونت های آموزشی، دانشجویی و فرهنگی، تحقیقات و فناوری و معاونت توسعه مدیریت و منابع نمایندگانی را به دبیری دکتر کاظمی معرفی کردند و پس از تشکیل جلسات متعدد، تعریف موضوع و تدوین مسایل به دانشکده ها نیز تسری پیدا کرد.
دکتر پالش طراحی سامانه مستند سازی استانداردهای حوزه های اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را گامی موثر به منظور ارائه هرچه مطلوب ترعملکرد دانشگاه دانست.
دکتر یارمحمدیان سرپرست کمیته ارزیابی بیرونی اعتباربخشی موسسه ای نیز ضمن اظهار امیدواری از این موضوع که برگزاری این جلسه درراستای پیشبرد اهداف دانشگاه موثر باشد، گفت: طبق تقسیم بندی وزارت بهداشت دانشگاههای منطقه ۷که شامل اصفهان، کاشان، یزد و چهارمحال بختیاری و همچنین منطقه ۵که دانشگاههای استان فارس و بوشهر را در بر می گیرد ارزیابی دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در تهران را عهده دار هستند و این مناطق نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی استانهای خراسان مرکزی، جنوبی و شمالی مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی در خاتمه سخنان خود هدف از ارزشیابی بیرونی را تبادل تجربه و انتقال دانش در سراسرکشوربه منظور برقراری ارتباط موثرترو منطقی تر دانست به نحوی که سیستم اعتبار بخشی نیز در کشور ارتقا یافته و به شکل استاندارد اجرا شود.
دکتر فتحی معاون توسعه مدیریت و منابع در این نشست با اشاره به این موضوع که بحث اعتبار بخشی در تمامی نظام های آموزشی دنیا اجرا می شود برلزوم اجرای این برنامه برمبنای الگوی جهانی تا کید کرد.
وی اقدام وزارت بهداشت را مبنی بر ایجاد نظام ارزیابی اعتبار بخشی موسسه ای خصوصا در حوزه آموزش را اقدامی مهم و موثر دانست و گفت: بحث آموزش هرگز جدای از بحث درمان نیست، بلکه یک مجموعه کامل در نظام اعتبار بخشی است که لازم است تمامی جوانب آن را در نظر بگیریم.
دکتر فتحی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بومی سازی، ضمن توجه به توسعه کمی و کیفی تاکید کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خاطرنشان ساخت: بحث اعتبار بخشی که یکی ازبرنامه های ۱۲گانه بسته تحول و نوآوری در علوم پزشکی است به منظور ارتقا سطح نظام آموزشی پزشکی باید بصورت برنامه ای مستمر و مداوم ادامه یابد و در این حوزه تفاوتهای دانشگاهها وسطح استاندارد هر مجموعه و موسسه ای نیز باید مد نظر قرار داده شود.
دکتر زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به این مهم که پژوهش از جمله شاخص های مشخص تر به منظور ارزیابی بیرونی و اعتبار بخشی نسبت به سایر حوزه ها می باشد، خواستار بررسی شاخص های کیفی تر ضمن دسترسی آسان تر به این شاخص ها در حوزه مذکور شد.
دکتر صدوقی معاون آموزشی نیز در این مراسم ابلاغ بسته های ۱۲گانه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی را گامی مهم و موثر در پیشبرد اهداف آموزشی دانشگاه دانست و گفت: توجه به زیر ساخت های دانشگاه یکی از بسته های این مجموعه است.
دکتر خانی جزنی معاون دانشجویی و فرهنگی در این نشست بر لزوم مستند سازی به شکل مناسب تر خصوصا در حوزه دانشجویی و فرهنگی تاکید کرد.
دکتر جرجانی رییس دانشکده پزشکی نیز در این نشست ارزیابی بیرونی دانشگاهها را اقدامی مثبت دانست و گفت: با اجرای این ارزیابی دانشگاهها و موسسات ضمن آشنایی با نقاط قوت و ضعف خود می توانند برنامه ریزی دقیق تری به منظور ارتقا سطح کمی و کیفی ایجاد کرده و به استانداردهای بین المللی بیش از پیش نزدیک شوند.
دکتر کاظمی دبیر کمیته ارزیابی بیرونی اعتبار بخشی موسسه ای دانشگاه در این نشست به ارائه گزارشی از فعالیت های کمیته خود ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پرداخت.
وی گفت: اعتباربخشی موسسات آموزش عالی علوم پزشکی جزء برنامه های ۱۲گانه تحول و نوآوری در علوم پزشکی و زیر نظر کمیسیون ملی اعتباربخشی، کمیسیون شورای عالی گسترش دانشگاههای علوم پزشکی می باشد که کلیه این مقررات و آیین نامه های اجرایی مربوطه در کمیسیون ملی اعتبار بخشی نیز به تصویب می رسد.
دکتر کاظمی هماهنگی در جهت اجرای خود ارزیابی استانداردهای اعتباربخشی موسسه ای در واحدهای دانشگاه، نظارت بر اجرای خود ارزیابی و تایید صحت آن و همچنین جمع آوری، جمع بندی و ارسال مستندات و فرم های خود ارزیابی به وزارت بهداشت را از جمله وظایف کمیته مذکور ذکر کرد.
وی در ادامه خلاصه ای از اقدامات خود ارزیابی دانشگاه را که جمعاً به میزان بیش از۵۰۰۰نفر ساعت کار مفید در کل لایه های سازمان انجام شده است را؛ تشکیل کمیته و برگزاری هشت جلسه هماهنگی، تدوین مصادیق نشانگرها، ابلاغ استانداردها به همراه نشانگرها و مصادیق به دانشکده ها، تکمیل فرمهای خود ارزیابی و مستندات مربوطه در سطح ستاد، طراحی و پیاده سازی نرم افزار یکپارچه خودارزیابی، اجرای خود ارزیابی توسط دانشکده ها و ورود اطلاعات به سامانه، مدیریت مستندات در سامانه در سطح دانشگاه، ارزیابی درونی در سطح واحد و ارزیابی درونی سطح دانشگاه اعلام کرد.
وی اعتقاد راسخ مدیریت ارشد سازمان به ارتقاء مستمر کیفیت آموزش و اعتباربخشی آن، همدلی و همسویی هر چهار معاونت درگیر در فرآیند، وجود نمایندگان توانمند، کارا و مقتدر از هر چهار معاونت در کمیته که اجازه اجرایی شدن تصمیمات کمیته را در سطح صف می داد، دلسوزی، همکاری و همراهی روسا ، معاونین، نمایندگان خود ارزیابی و همه همکاران محترم دانشکده ها با این برنامه، آمادگی سازمان برای انجام موفقیت آمیز چنین طرحهایی با توجه به سوابق و قدمت دانشگاه در پیاده سازی مدلهای متنوع بهبود کیفیت، مدیریت استراتژیک و ... را از جمله نقاط قوت اجرای این طرح دانست و ادامه به ارائه چالشها و همچنین راهکارهای اجرای چه بهترطرح مذکور توسط کمیته پرداخت.
سپس بازدیدها به شکل موازی از ستاد معاونتها، دانشکده ها، EDC، خوابگاه، مرکز تحقیقات و برگزاری جلسه با نمایندگان دانشجویان و گروههای آموزشی توسط گروه ارزیابی بیرونی اعتباربخشی موسسه ای به همراهی نمایندگان خود ارزیابی معاونتها دانشگاه انجام شد و در نهایت جمع بندی بازدیدها و جلسات توسط ارزیابان بیرونی و سپس جمع بندی بازدیدها و جلسات با هدایت سرپرست تیم صورت پذیرد.