×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1394/05/06 - 14:34
  • بازدید : 2000
  • تعداد بازدید : 62
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع:

طرح تحول نظام سلامت مهمترین دستاورد سیستم بهداشت و درمان می باشد

دکتر فتحی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که با حضور وزیر بهداشت، دکتر مارگارت چان مدیرکل سازمان جهانی بهداشت،معاونان وزیر بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشوربرگزار شد، به ارایه گزارشی درخصوص اهم اقدامات صورت گرفته و چالشها و مشکلات اجرایی طرح تحول نظام سلامت در منطقه شش؛ دانشگاههای علوم پزشکی شهیدبهشتی ، تهران و ایران و دانشگاه علوم بهزیستی پرداخت.

روابط عمومی دانشگاه: دکتر فتحی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که با حضور وزیر بهداشت، دکتر مارگارت چان مدیرکل سازمان جهانی بهداشت،معاونان وزیر بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشوربرگزار شد، به ارایه گزارشی درخصوص اهم اقدامات صورت گرفته و چالشها و مشکلات اجرایی طرح تحول نظام سلامت در منطقه شش؛ دانشگاههای علوم پزشکی شهیدبهشتی ، تهران و ایران و دانشگاه علوم بهزیستی پرداخت.

دکتر فتحی در ابتدای این گزارش با اشاره به تشکیل ستاد طرح تحول سلامت در استان تهران و برگزاری 23 جلسه در زیرگروه تهران از جمله اقدامات صورت گرفته تهیه و تدوین نقشه اجرای مراکز آزمایشگاهی، اجرای فرم ارجاع بیماران، تاکید بر نظارت و مدیریت سقف اعتبارات تخصیص داده شده از سوی دانشگاه، تهیه شبکه اجرایی بخش پاراکلینیک، راه اندازی سامانه 1590، انعقاد تفاهم نامه بین سه دانشگاه و سازمان انتقال خون و برگزاری جلسات متعدد با سازمان های بیمه گر را ذکر کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه با توجه به نظرسنجی های درون و برون دانشگاهی انجام شده درخصوص طرح تحول سلامت اظهار داشت: براساس نظرسنجی های صورت گرفته توسط معاونت درمان دانشگاه میزان رضایتمندی بیماران و مراجعان از اجرای طرح تحول سلامت 95 درصد و براساس  ارزیابی برون دانشگاهی میزان رضایتمندی  91.7  درصد بوده است، این امر حاکی از این است که کل جامعه رضایتمندی عالی از استقرار و اجرای طرح تحول نظام سلامت دارند.

وی با اشاره به بحثهای پیش آمده درخصوص پرداخت مبتنی بر عملکرد و جوسازی های صورت گرفته تاکید کرد : نکته مهم این است که طرح تحول نظام سلامت مهمترین دستاوردی بوده است که در واقع سیستم بهداشت و درمان داشته است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

دکتر فتحی با اشاره به بحث پرداخت مبتنی بر عملکرد گفت: در طرح تحول نظام سلامت، با طراحی شاخصها، نظام پرداخت شفاف سازی شده و این موضوع طرح را به عدالت نزدیک کرده است. همچنین  بخش هایی که درآمد کمتری داشتند مورد توجه ویژه قرار گرفتند. در واقع با استفاده از شاخص های کیفیت در  عملکرد ، در خصوص کارانه توزیعی سقفی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به نبود زمان کافی برای اجرای طرح و تعداد ناکافی کارشناسان پاسخگو به مسایل طرح؛  پرداخت در چند نوبت و ایجاد سردرگمی در پرسنل، تعویق پرداخت اضافه کاری پرسنل، ادغام اضافه کار و کارانه، قوانین موجود در سیستم مثل ارتقا بهره وری و مرخصی را از مواردی برشمرد  که باید شفاف سازی شود و مورد توجه قرار گیرد تا موانع از سر راه اجرای طرح برداشته شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه با تاکید بر این نکته که در بحث  پرداخت مبتنی بر عملکرد برای ایجاد حداقل نارضایتی باید حداکثر آمادگی را در پرسنل ایجاد کنیم، وجود ضرایب مختلف ریالی در پرداخت ها را یکی از فاکتورهای دخیل برشمرد که باید با ظرافت انجام شود.

وی با اشاره به عدم دخالت افراد در انتخاب بخش و ضرورت شفاف سازی در این خصوص؛ تفاوت درآمدها را سبب ایجاد فضای رقابت مالی در پرسنل و  محیط کاری بیمارستان برشمرد.

تفاوت نوع و میزان کار بخش های همنام در بیمارستانهای مختلف در نقاط مختلف شهر، سوابق فعالیت های گذشته ، برخورد با پدیده زیر میزی (تشکیل 41 جلسه، کل پرونده ها 2500 مورد، 290 پرونده قابل بررسی، وجود 30 پرونده مربوط به زیرمیزی و وجود 266 پرونده تعرفه ای ) از دیگر نکات مطرح شده توسط دکتر فتحی بود.

وی در ادامه به تبیین مشکلات طرح تحول نظام سلامت در منطقه شش، شهیدبهشتی ، ایران، تهران و دانشگاه علوم بهزیستی بر اساس بسته های خدمتی پرداخت.

دکتر فتحی در این خصوص به مواردی نظیر بحث کمبود نیروی انسانی و تجهیزات در کل سطوح ، ضرورت تعیین گایدلاین های دارویی طبی و تجهیزاتی، تعیین تکلیف مسایل متفرقه ای که بار مالی برعهده بیمارستان دارند، بار مالی ناشی از  بیماران بی هویت(کارتن خواب،معتادانو اتباع خارجی)، عدم دسترسی به اطلاعات دقیق بیمه های تکمیلی، تاخیر در پرداخت سازمانهای بیمه گر، عدم وجود رویه یکسان در سازمان های بیمه گر، اعمال کسورات بیمه خارج از دستورالعمل، عدم حضور فیزیکی ناظر مقیم در بیمارستانها در خصوص بحث کسورات و تنظیم اسناد و پرونده ها، بالا در نظر گرفتن فرانشیز بیماران توسط تامین اجتماعی و کمیته امداد و محاسبه سهم کمتر برای سازمان مربوطه، تفاوت سقف ریالی تعهدات بیمه با تعهدات موجود، مشکلات موجود با سازمان های قضایی و بهزیستی در خصوص  بیماران ارجاعی روانی که تحت پوشش بیمه ای نیستند، عدم پوشش بیمه ای خدماتی مثل کار درمانی، گفتار درمانی، شنوایی سنجی و روان شناسی، مشکلات موجود در خصوص خدمات ارایه شده در دو بیمارستان کودکان و روانپزشکی اشاره کرد.

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 21852
کلید واژه
تنظیمات قالب