توسط تیم ارزیابی وزارت بهداشت و قطب چهارم کشور تصریح شد:
ارزیابی آغازی برای مسیر تعالی مستمر در نظام پشتیبانی دانشگاهها
به گزارش روابطعمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع و به نقل از روابطعمومی مدیریت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در راستای اجرای برنامه ملی ارزیابی و پایش عملکرد حوزههای پشتیبانی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، تیم پایش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سرپرستی دکتر داوود شمس، مدیرکل پشتیبانی وزارت بهداشت، بههمراه اعضای تیم پایش قطب چهارم کشوری، طی روزهای 6 و 7 آبان ماه با حضور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به بررسی و ارزیابی میدانی عملکرد حوزههای مختلف پشتیبانی و رفاهی پرداختند.
در مراسم شروع این بازدید، دکتر سیف اله مرادی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، ضمن خوشآمدگویی به اعضای تیم پایش و تشریح برنامههای جدید در حوزه پشتیبانی و رفاهی دانشگاه اظهار داشت: هدف ما ایجاد یک ساختار شفاف، پاسخگو و کارآمد در تمامی بخش های زیرمجموعه مدیریت خدمات و پشتیبانی است. این ارزیابیها به ما کمک میکند تا در مسیر استانداردسازی و بهبود مستمر خدمات گام برداریم. امیدواریم با تداوم همکاری تیم های فنی در وزارت بهداشت و استفاده از بازخوردهای تخصصی تیمهای پایش، شاهد ارتقای سطح رضایتمندی و کارآمدی سازمانی باشیم.
در ادامه این نشست دکتر داوود شمس، مدیرکل پشتیبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن تشریح اهداف کلان این ارزیابیها در سطح ملی، بر اهمیت ارتقای کیفیت خدمات پشتیبانی و رفاهی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تأکید کرد.
دکتر شمس اظهار داشت: این پایش ها صرفاً برای سنجش عملکرد نیست، بلکه فرصتی برای تبادل تجربه، بهبود فرآیندهای مدیریتی و ارتقای رضایتمندی نیروی انسانی است. انتظار میرود نتایج این پایشها بهعنوان مبنایی برای تصمیمسازیهای دقیقتر در حوزههای پشتیبانی در سطح وزارتخانه مورد استفاده قرار گیرد.
در ادامه، امیر کریمخانی، مدیر پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گزارشی جامع از ساختار، فرآیندها و اقدامات انجامشده در حوزههای پشتیبانی، رفاهی و خدماتی دانشگاه ارائه کرد. وی با اشاره به سیاستهای توسعهای دانشگاه، بر اهمیت پایش های منظم بهعنوان ابزاری برای شناسایی نقاط قوت و بهبود فرآیندهای مدیریتی تأکید نمود.
در طول این برنامه دو روزه، تیم پایش وزارت بهداشت و ارزیابان قطب چهارم کشوری از بخشهای مختلف حوزه پشتیبانی دانشگاه شامل تدارکات، امورقراردادها و مناقصات، خدمات عمومی، امور رفاهی و ورزش کارکنان، دبیرخانه مرکزی، انبار مرکزی و مدیریت پسماند و دیگر بخش های خدماتی بازدید کرده و ضمن بررسی مستندات، شاخصهای عملکردی و فرآیندهای اجرایی هر بخش را ارزیابی کردند.
در جلسه اختتامیه این برنامه که با حضور اعضای تیم پایش، مدیران و مسئولان دانشگاه برگزار شد، دکترمحمد رضا حیدری معاون مدیر کل پشتیبانی وزارت بهداشت، ضمن ارائه جمعبندی نتایج، از عملکرد حوزه پشتیبانی و رفاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ابراز رضایت کرد و گفت: مدیریت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۴۰۴ توانسته است با برنامهریزی دقیق و نظارت مؤثر، فرآیندهای اجرایی خود را در مسیر استانداردسازی و الگوسازی ملی قرار دهد. در حال حاضر شاهد روند محسوس ارتقاء در حوزههای پشتیبانی و رفاهی هستیم که این امر بیانگر تعهد، شفافیت و مسئولیتپذیری مدیران و کارکنان دانشگاه است.
اعضای تیم پایش با اشاره به نتایج بررسیهای تخصصی اعلام کردند: فرآیندهای مرتبط با تدارکات، قراردادها و مناقصات، خدمات عمومی، امور رفاهی، دبیرخانه مرکزی، انبار مرکزی و مدیریت پسماند در این ارزیابی مورد پایش قرار گرفت و نتایج آن نشاندهنده حرکت هدفمند دانشگاه در مسیر بهبود فرآیند و توسعه مستمر است. از جمله اقدامات شاخص میتوان به راهاندازی سامانههای نوین انتخاب پیمانکاران، سامانه های تجمیعی قراردادها، سامانه جامع ورزش کارکنان و استعدادیابی ورزشی کارکنان و سامانه رفاهی پرسنل اشاره کرد و پیشنهاد شد در راستای اطلاعرسانی این اقدامات از ابزارهای هوشمند اطلاعرسانی و روشهای تشویقی برای ارتقاء مشارکت سازمانی استفاده شود.
اعضای تیمپایش وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کردند: ارزیابی های انجامشده، پایان کار نیست، بلکه آغازی برای مسیر تعالی مستمر در نظام پشتیبانی دانشگاههاست. استمرار این روند میتواند زمینهساز افزایش بهرهوری، ارتقای کیفیت خدمات و بهبود شاخصهای مدیریتی در نظام سلامت کشور باشد.
نظر